Artiklar

 

Windows XP support upphör

27.03.2014 kl. 14:54

Några ord om lösenord

06.11.2013 kl. 13:14

Videotjänster över internet

19.10.2012 kl. 12:27

På gång inom IT3!

11.09.2012 kl. 15:46

Vad händer med mina bilder på Facebook?

07.06.2012 kl. 14:41

IT3 – gratis IT-stöd

28.03.2012 kl. 16:54

”Six degrees of Kevin Bacon”

28.02.2012 kl. 15:11

Hur prioritera resurser på webben?

28.02.2012 kl. 13:45

Vad finns bevarat till er 200-årshistorik?

28.02.2012 kl. 13:42

Facebook som verktyg för marknadsföring

28.02.2012 kl. 13:37

Vad händer med mina bilder på Facebook?

07.06.2012 kl. 14:41
Rykten, fakta och spekulationer florerar över vad som gäller med bilder användare och organisationer laddar upp till Facebook. Vad borde man tänka på? Vad är kalla fakta? Ska man inte alls ladda upp bilder?
Faktum är att Facebook är en mycket välbesökt sajt. Vill du sprida material, information eller bilder är Facebook det snabbaste och enklaste sättet idag, naturligtvis något beroende på hur stort nätverk du och dina vänner har. Vad gäller då med de bilder du laddar upp? Avtalstexten från Facebook ser ut på följande sätt idag (den kan lika gärna se ut på ett annat sätt när du läser detta): För innehåll som skyddas av upphovsrätten, t.ex. foton eller videoklipp (Skyddat innehåll) ger du oss uttryckligen följande behörighet, i enlighet med dina sekretess- och applikationsinställningar: du beviljar oss en icke-exklusiv, överföringsbar, vidarelicensierbar, royaltyfri, global licens att använda allt Skyddat innehåll som du publicerar på eller i anslutning till Facebook (Innehållslicens).

På ren svenska betyder det att ex. ett foto du laddat upp får fritt användas av Facebook i vilka syften som helst, t.o.m säljas vidare åt andra. Detta utan att notera eller ersätta dig på något sätt. Naturligtvis är det fortfarande du som äger originalet och kan göra vad du vill med din bild. Sedan är det en annan fråga hur stor chansen är att någon av dina bilder faktiskt används av Facebook eller tredje part. Lite längre fram i Facebooks egna texter framkommer det nämligen att om man raderar en bild från Facebook så tas den bort helt, material kan eventuellt finnas i säkerhetskopior, skräpkorgar och liknande under en tid. Detta betyder även att bilden då även ska tas bort från tredje part som den kan ha överlåtits till. Dylika bilder blir inte kommersiellt intressanta att använda för andra företag. Att göra en fysisk produkt med en bild som rättigheterna eventuellt kan upphöra på är inte ekonomiskt. De bilder som laddas upp till Facebook har sällan tryckkvalitet vilket är ännu en begränsning av vidareanvändningsmöjlighterna.

En orsak till avtalstexten som ger Facebook möjlighet till att sprida material vidare är troligen att det krävs så att inte de ska hamna i juridiska trångmål. Från sin sajt ger de ut en mängd olika rss-feeds (exempelvis gilla oss på Facebook rutorna). I dessa feeds/strömmar från Facebook syns profilbilder på vem som gillar sidan eller gruppen. Sidan det visas på är ju i detta fall tredje part och utan den nuvarande avtalstexten skulle det inte vara möjligt.

Vad kan man vidta för åtgärder då? Ett bra tips för att begränsa vidareanvändning är att se till att ladda upp bilder med så låg upplösning som möjligt för att begränsa användningsområdena för bilden. Du kan även sätta in din signatur, logo eller motsvarande någonstans på bilden, s.k watermark (vattenstämpel). Det finns även en möjlighet att du inte fysiskt sätter dina bilder på sidan utan länkar till innehåll som fysiskt finns på en annan plats. Har du till exempel en hemsida eller en blogg kan du skapa en rss-feed mellan din sida/blogg och din profil/sida/grupp på Facebook. Med det alternativet får du den exponering Facebook ger men håller ditt material på eget område.

Naturligtvis lönar det sig med jämna mellanrum att läsa igenom Facebooks avtalstexter eftersom de kan ändras när som helst.

Gör dessa villkor och risker dig tveksam till att ladda upp material till Facebook? Visst kan man vara en smula skeptisk och fundera en eller två gånger till vad man laddar upp men det är ändå fråga om den idag mest besökta sajten i kategorin sociala medier och den andra mest besökta sidan på nätet efter Google (enligt uppgifter från hwww.alexa.com). Vill du nå ut med ditt material är sajten i dagsläget det effektivaste verktyget på internet.

Jonas Rönnqvist