Artiklar

 

Windows XP support upphör

27.03.2014 kl. 14:54

Några ord om lösenord

06.11.2013 kl. 13:14

Videotjänster över internet

19.10.2012 kl. 12:27

På gång inom IT3!

11.09.2012 kl. 15:46

Vad händer med mina bilder på Facebook?

07.06.2012 kl. 14:41

IT3 – gratis IT-stöd

28.03.2012 kl. 16:54

”Six degrees of Kevin Bacon”

28.02.2012 kl. 15:11

Hur prioritera resurser på webben?

28.02.2012 kl. 13:45

Vad finns bevarat till er 200-årshistorik?

28.02.2012 kl. 13:42

Facebook som verktyg för marknadsföring

28.02.2012 kl. 13:37

Facebook som verktyg för marknadsföring

28.02.2012 kl. 13:37
Facebookanvändarna blir fler och fler precis som funktionerna på sajten. Det som från början var ett sida för att poängsätta amerikanska collegebrudar har blivit någonting mycket mer. Förutom rollen som socialt nätverk har sajten blivit ett verktyg för information, spel, bloggar, marknadsföring m.m. För en del användare verkar Facebook vara synonymt med internet.
ust som verktyg för marknadsföring har Facebook snabbt etablerat sig som en stark aktör. Annonskunderna ökar hela tiden i antal. En orsak till att sidan attraherat annonsörer i stor utsträckning är möjligheten till riktad marknadsföring. Som kund kan du välja om du vill rikta dit till exempelvis kvinnor i segementet 30-40 år från en viss region. Med riktad marknadsföring når ditt budskap rätt personer, en motsvarande dagstidningsannons träffar en betydligt bredare grupp människor där kanske inte alla är i målgrupp för ditt budskap.

Bortsett från att köpa annonsutrymme har medlemmar även möjlighet att skapa grupper, sidor och evenemang vilket är kostnadsfritt. Ett effektivt sätt som utnyttjar både det egna och ens bekantas nätverk.

I och med Facebook har även en ny form av virusmarknadsföring (eng. viral marketing) uppstått. Traditionellt har viral marketing fungerat så att ett tillräckligt intressant budskap har lett till att potentiella kunder sprider budskapet vidare, från mun till öra. Eftersom budskapet kommer från någon i ens bekantskapskrets uppfattas det som mera trovärdigt och man är mera benägen att intressera sig för produkten. Många företag, artister o.s.v. har blivit väldigt duktiga på att linda in sitt budskap och dessutom lyckats få ”kunderna” att jobba åt sig. Det gäller alltså att ha ett kritiskt öga till det man blir inbjuden till eller får information om.

Ett konkret exempel är alla dessa grupper med namn som ”Jag är säker på att ..... blir Finlands första svenskspråkiga stad med över 5.000 medlemmar”. Dylika grupper finns/har funnits för ex. Vasa, Ekenäs, Jakobstad o.s.v. Detta verkar väl trevligt? Knutpatrioterna flockas i grupperna, bjuder in alla sina bekanta och hoppas att den egna orten ska få mer medlemmar än övriga. Medlemmarna i grupperna ser dessutom till att hålla liv i dem och fyller dem med innehåll, sätter upp bilder från sommarstugan, diskuterar väder och vind m.m. När gruppen fått tillräckligt många medlemmar kommer ett inlägg från gruppens ägare: ”Idag fredag passar det väl bra med en riktigt härlig sommarlåt?”, följt av en länk. Förmodligen klickar många av gruppens medlemmar på länken till den ”härliga sommarlåten”, den kanske rentav diskuteras på sidan eller gruppen.

Exempel på ”Är säker på att...”. Det är inte bara din hemkommun som finns med.

 

Med lite sökande via t.e.x google upptäcker man snabbt syftet med gruppen. Det finns kanske 10 likartade grupper, alla med samma upprätthållare och i varje grupp har man länkat till samma innehåll. Detta för att generera besökare till sin sida, produkt, webshop eller liknande. Harmlöst? Jovisst så länge som du inte länkas till skadligt innehåll.

Vad ska man göra då? Fundera gärna en gång extra vad syftet är med länken du får. Förmodligen är det ingenting skadligt du besöker men syftet är kanske inte det man först tror. Precis som på internet i stort ska man fundera vad man klickar på, vilka sidor man besöker. Eller så kan du själv skapa en sida och göra på samma sätt...